13.08.2020.
Putem prve digitalne platforme u Hrvatskoj za borbu protiv cyberbullyinga, UHO - Utočište Hrabrih Online, od pokretanja u listopadu prošle godine do danas zaprimljeno je više od 900 upita za pomoć od strane žrtava elektroničkog nasilja, djece i mladih u dobi od 11 do 22 godine. Platforma UHO dio je projekta (O)siguran online, koji je započeo još 2017. godine te se s godinama razvijao i prilagođavao potrebama onih kojima je prvenstveno namijenjen – djeci i mladima, ali i roditeljima. Ono što platformu UHO čini jedinstvenom jest činjenica da je okupila ključne dionike koji na ravnopravan, otvoren i stručan način mogu razgovarati s djecom i mladima o opasnostima nasilja na internetu, osigurati da ih djeca čuju te da prepoznaju, prijave ili potraže savjete vezane uz cyberbulling.
To su, prije svega, oni kojima djeca ponajviše vjeruju - popularni influenceri i Youtuberi koji su sudjelovali u dvije faze kampanje. Tako su Bernardo Brezni, Dennis Domian, Maša Zibar, Veronika Rosandić, Ema Luketin, Magic Leon, Nika Turković i PvtMole (Neno) uz stručnu pomoć Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu (DKMK) te Hrabrog telefona pomagali djeci i mladima riješiti njihove probleme u virtualnom svijetu - od cyber uhođenja, objavljivanja snimaka nasilja putem društvenih mreža, mamljenja djece radi seksualnih potreba, lažnih profila na društvenim mrežama, sextinga i ostalih online opasnosti.
Svi ovi pojmovi odnose se na oblike elektroničkog nasilja s kojima, nažalost, niti roditelji djece nisu upoznati. Naime, istraživanje pokazuje kako čak dvije trećine roditelja tvrdi da se djeca bolje služe tehnologijom od njih samih. Alarmantan je i podatak da se djeca, puno češće nego su toga roditelji svjesni, dopisuju na internetu s nepoznatim osobama te čak i nalaze s njima uživo, pri čemu na takve sastanke najčešće odlaze sami, nesvjesni opasnosti takvih susreta.
Podaci s platforme UHO pokazuju kako su najčešći oblici nasilja među djecom mlađe dobi isključivanje iz grupa za dopisivanje te vrijeđanje i omalovažavanje u različitim grupama. Starije generacije najčešće se suočavaju sa sekstingom i njime povezanim ucjenama, te prijetnjama i posljedicama slanja intimnih fotografija osobama suprotnoga spola. Najviše je upita pristiglo od djece u dobi od 12 do 14 godina, a 75 posto poruka poslale su osobe ženskog spola.
Iz svih navedenih razloga, te kako bi osigurali održivost projekta, Wiener osiguranje odlučilo je platformu donirati DKMK-u čiji su cilj i svrha poboljšanje medijske i komunikacijske kulture građana. Tim je povodom direktorica marketinga i korporativnih komunikacija Wiener osiguranja Alina Radusin izjavila: „Iako smo se u kompaniji jako vezali uz ovaj društveno odgovoran projekt, u čijoj su realizaciji sudjelovali brojni naši zaposlenici, prepuštamo ga dalje u ruke stručnjaka. Vjerujemo da smo time dodatno osigurali njegovu održivost, budući da će ga DKMK implementirati u svoje edukacije kao alat s kojim će i dalje nastaviti pomagati djeci i mladima u borbi protiv cyberbullyinga.“
Doc. dr. sc. Lana Ciboci, potpredsjednica DKMK-a dodala je: „Djecu je važno odmalena medijski odgajati, učiti ih pravilima ponašanja na internetu, ali i kako da zaštite svoju privatnost, a time i same sebe u virtualnom svijetu. Roditelji tu imaju ključnu ulogu, dok im kao pomoć svakako može poslužiti i platforma UHO. Iz tog ćemo razloga platformu i dalje nastaviti razvijati te biti dostupni svima kojima je potrebna pomoć i savjet kad je u pitanju nasilje u virtualnom svijetu, koje može ostaviti i veće posljedice od onog fizičkog.“